Υπάρχουν πολλοί μύθοι που μας βολεύουν και χαλαρώνουμε ακούγοντάς τους ή κάνουμε επιθέσεις στους Ευρωπαίους για την «κατάντια» της χώρας μας. Ένας –άκρως απολαυστικός- είναι και αυτός της μορφωμένης νεολαίας μας, με τα παιδιά να παίρνουν πτυχία τα οποία και δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν, καθώς δεν υπάρχουν δουλειές.
«Μα, τόσο μορφωμένο παιδί, με δύο πτυχία και 4 μεταπτυχιακά, πως γίνεται να μην βρίσκει δουλειά», ή «οι αλήτες μας έχουν καταστρέψει, το παιδί με πτυχία και μεταπτυχιακά δεν έχει δουλειά», ακους να λένε όλοι, περιγράφοντας μια νεολαία υψηλού επιπέδου. Αλήθεια όμως, ισχύει κάτι τέτοιο;
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Όταν μιλάμε για νέους με πτυχία και μεταπτυχιακά, δεν μιλάμε για μορφωμένα παιδιά. Μιλάμε για καταρτισμένα άτομα. Το ένα έχει πολύ μεγάλη διαφορά από το άλλο. Αν είχαμε μορφωμένα παιδιά τότε πιστέψτε με, η κοινωνία μας θα ήταν διαφορετική και η έννοια του «ελληνάρα» θα είχε πάψει να υπάρχει προ πολλού.
Συνεχίζουμε όμως… Αλήθεια, τα ελληνικά Πανεπιστήμια και τα σχολεία γενικότερα, θεωρείτε πως προσφέρουν έργο; Είτε δημόσια είτε ιδιωτικά… Προσωπικά, εκτιμώ πως τα σχολεία μας πλέον δεν μαθαίνουν τίποτα στα παιδιά. Μην μου πείτε ότι πέφτετε από τα σύννεφα. Πολλά παιδιά δεν μπορούν να απαντήσουν σε απλές μαθηματικές ερωτήσεις, ενώ δεν είναι πολλά τα άτομα που βγαίνουν από το λύκειο και μπορούν να συννενοηθούν με ανθρώπους!
Επιπλέον, στα σχολεία δεν διδάσκεται πλέον το πιο απλό. Οι τρόποι. Τα παιδιά δεν μαθαίνουν ούτε από το σπίτι τους αλλά ούτε και από το σχολείο το πως θα γίνουν σωστοί άνθρωποι. Πολλοί νέοι μας δεν μπορούν να κατανοήσουν το τι μπορεί να ειπωθεί δημόσια και το τι δεν γίνεται να λεχθεί! Θέλετε παράδειγμα; Δείτε τα μαργαριτάρια που πετούν οι «μορφωμένοι» νέοι μας στο Ρουκ Ζουκ με τη Ζέτα Μακρυπούλια! Συγνώμη, αλλά το να μην πεις δημόσια την έκφραση «το μ@@@@ σέρνει καράβι» δεν θέλει καμία τρομερή μόρφωση. Απλή, βασική και κατανοητή παιδεία χρειάζεται, την οποία αν δεν τη λάβεις από το σπίτι, πρέπει να τη λάβεις από το σχολείο σου.
Να συνεχίσουμε με τα Πανεπιστήμια; Τις τελευταίες ημέρες πολλά λέγονται για την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και τις κομματικές παρατάξεις. Δεν με απασχολούν αυτά. Είναι πολύ μακρυά από την πηγή του κακού. Όταν ένας μαθητής πηγαίνει από το σχολείο στο Πανεπιστήμιο, θα πρέπει να διαβάσει για να πάρει το πτυχίο του. Σωστά; Ναι, παντού, εκτός από τις τριτοκοσμικές χώρες και την Ελλάδα. Εδώ, ένας φοιτητής μπορεί να χρησιμοποιήσει τις γνωριμίες του με τους καθηγητές που στηρίζουν την κομματική του παράταξη και να πάρει πιο εύκολα το πτυχίο του. Μπορεί επίσης να κάνει το ίδιο αν συνεργαστεί με το εκάστοτε αντίπαλο δέος... Να συγκεντρωθούν δηλαδή 3-4 φοιτητικές παρατάξεις και ουσιαστικά να συγκεντρώσουν τις… συμπάθειες από τους καθηγητές τους και να παίρνουν πτυχία!
Όχι; Δεν γίνονται αυτά; Θα έχετε δίκιο. Βέβαια, το γεγονός ότι ακόμη και ο πρώην Πρωθυπουργός μας, Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος έχει πάρει πτυχίο από το Πολυτεχνείο και δεν ξέρει απλές μαθηματικές έννοιες, δεν έρχεται να στηρίξει την αντίπαλη άποψη! Αν ο Τσίπρας, ο οποίος δεν προερχόταν από πολιτικό τζάκι για να του κάνουν χάρες οι καθηγητές του, κατάφερε να πάρει πτυχίο χωρίς να ανοίξει βιβλίο, τότε μαντέψτε τι γίνεται με τους υπόλοιπους!
Αλήθεια, έχετε εικόνα για το τι συμβαίνει με τα μεταπτυχιακά; Όσοι έχετε πάρει, μάλλον γνωρίζετε το τι επικρατεί κι εκεί. Όσοι δεν έχετε πάρει, σίγουρα θα έχετε γνωστούς που σας αφηγούνται τις διαδικασίες που χρειάζονται για να το πάρεις και κατά πόσο προσφέρει στην κατάρτιση κάποιου. Τι, κι αυτό από εμένα το μαθαίνετε; Σαν πολλά δεν μαζεύονται;
Αφού λοιπόν κοιτάζοντας λίγο πιο προσεκτικά το σύστημα παιδείας μας βρίσκουμε τόσα προβλήματα, άραγε πως είναι δυνατό η νεολαία μας να είναι ιδιαίτερα μορφωμένη και τα πτυχία της σημαντικά; Μήπως τα ελληνικά Πανεπιστήμια δεν είναι τίποτε άλλο από μηχανές παραγωγής πτυχίων; Μήπως ο Δημήτρης, ο Κωνσταντίνος και ο Ευάγγελος, επειδή δεν το πολυέχουν με τα πανεπιστήμια έπρεπε να γίνουν μαστρο–Μήτσος, μαστροΚώτσος και μαστροΒαγγέλης και να μορφώνονται οι άνθρωποι όποτε, όταν και αν το θέλουν;
Υ.Γ. Είστε κι εσείς από εκείνους που πρώτα μπαζώνουν τα ρέματα, χτίζουν πάνω τους σπίτια και μετά αναρωτιούνται για ποιό λόγο πλημμυρίζουν;
Κυριάκος Ζαράνης