Είναι ικανά τρία τυχαία περιστατικά να σημαδέψουν την ζωή ενός ανθρώπου; Εάν πρόκειται για τον Άλκη, τον κεντρικό ήρωα του βιβλίου «Είκοσι οχτώ», ναι.
Το πόνημα αυτό, εάν το μελετήσει προσεκτικά κανείς, θα διαπιστώσει ότι είναι γραμμένο σε ύφος εξόχως γλαφυρό, μιας κι έχει περιγραφές «ζωντανές» που καθηλώνουν και προκαλούν την περιέργεια ενός αναγνώστη να κάτσει να διαβάσει την συνέχεια της ιστορίας.
Περιγραφές για την καριέρα, τις φιλίες, τον μόχθο, τους στόχους, τα όνειρα, τους έρωτες, και φυσικά για τα αναπάντεχα γεγονότα που ανατρέπουν άρδην τα πλάνα του πρωταγωνιστή. Άλλωστε η ζωή δεν είν΄ έτσι και στην πραγματικότητα; Απρόβλεπτη. Μια συνισταμένη προσπαθειών, επιλογών, τύχης και μεταφυσικών γεγονότων!
Ο συγγραφέας του βιβλίου (παρότι δεν θέλει να τον αποκαλεί το κοινό έτσι, γιατί δεν πιστεύει πως ακόμα μπορεί να κατέχει αυτόν τον τίτλο!), κ. Τάσος Μπαγκέρης απαντάει με ειλικρίνεια σε όλες τις ερωτήσεις μας γι΄ αυτό το μυθιστόρημα που έχει ήδη αγκαλιαστεί από το κοινό.
Το «28» ως βιβλίο εμπεριέχει έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία σε ορισμένα κομβικά σημεία του κι έτσι δεν μας εκπλήσσει η απάντηση του δημιουργού του στην ερώτηση αναφορικά με το ποιο ήταν τελικά το έναυσμα για την συγγραφή του.
«Ευτυχία είναι η ίδια η Ζωή. Να αγαπάμε όσα έχουμε και όσα θάρθουν. Να μάθουμε να κάνουμε τις επιλογές μας και να λέμε ΟΧΙ» είναι ίσως η πρόταση- κλειδί όλης της συνέντευξης.
Μια προτροπή του ίδιου προς τους συνανθρώπους του, στην προσπάθειά του να δώσει τον ορισμό της! Ταυτίζεται εν προκειμένω με τον ήρωα του βιβλίου ο οποίος τα ζει όλα με πάθος, στον υπέρτατο βαθμό. Και προϋπόθεση γι΄ αυτό είναι να παραμείνει εν πολλοίς ασυμβίβαστος και να παλέψει ό,τι αναποδιά κι αν τύχει στο διάβα του!
Η επικοινωνία μας όμως δεν περιεστράφη μόνο γύρω από το μυθιστόρημα αυτό καθεαυτό, αλλά αδράξαμε την ευκαιρία και τον ρωτήσαμε και για κάτι ακόμα. Για κάτι που ο συγγραφέας γνωρίζει καλά, εξαιτίας της επαγγελματικής του ιδιότητας: Τον ανταγωνιστικό χώρο του Marketing και εν γένει το επιχειρείν στην Ελλάδα… Μάλιστα δεν παραλείπει να συμβουλέψει τα νέα παιδιά για την συνταγή της επιτυχίας στον τομέα αυτόν, όπως ο ίδιος την ορίζει. Και πιθανότατα είναι ο πλέον αρμόδιος μιας και η καριέρα του είναι πετυχημένη και το βιογραφικό του πλούσιο.
Τον ευχαριστούμε θερμά για τον χρόνο του.
«Για να συνυπάρξουμε αρμονικά, στη κοινωνία που ζούμε, απαιτούνται κάποιας μορφής συμβιβασμοί. Όχι όμως σε θέματα, αρχών πιστεύω και αξιοπρέπειας. Αλλοίμονο αν λέμε πάντα «Ναι»…
- κ. Μπαγκέρη, ποιο ήταν το έναυσμα για να γράψετε το «είκοσι οχτώ»;
Πρώτα από όλα σας ευχαριστώ για την πρόσκληση και την δυνατότητα που μου δίνετε να επικοινωνήσω με τους φίλους και αναγνώστες του επιτυχημένου σίτε: www.proskinio.gr
Η πτώση σε ασυνήθιστα βαθύ πηγάδι, δεν είναι κάτι που συμβαίνει συχνά και κάθε μέρα. Κεντρίζει το ενδιαφέρον και εξάπτει την φαντασία. Το ίδιο συνέβη και με τις κόρες μου, που μια ηλιόλουστη παγερή μέρα στου Λουξεμβούργου τα μέρη, μού ζήτησαν να γράψω την ιστορία του πηγαδιού για τα εγγόνια μου.
Έτσι και έγινε, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί το «Είκοσι Οχτώ».
- Ο ήρωας του μυθιστορήματός σας, ο Άλκης, τι θέλει τελικά να πετύχει στην ζωή του;
Καλή ερώτηση. Αλήθεια τι θέλει να πετύχει ο Άλκης; Ότι νομίζω θέλει και επιθυμεί κάθε άνθρωπος στη ζωή του.
Το πέρασμα του από τη ζωή να είναι φωτεινό, δημιουργικό, βέλτιστα χρήσιμο. Να αφήσει το αποτύπωμά του πάνω στη Γή – «να μυρίζει η πατουχιά του», όπως λέει και ο ίδιος. Να μην καεί στης λησμονιάς τη φωτιά, να τον θυμούνται … με αγάπη!
- Στο βιβλίο έχουμε την ευκαιρία να διαβάσουμε τις ιστορίες από την έντονη καθημερινότητα του Άλκη. Το «28» σε όλα τα περιστατικά της ζωής του έπαιξε ρόλο όπως διαβάσαμε. Τελικά κατά την γνώμη σας, η πορεία της ζωής του κάθε ανθρώπου είναι συγκυριακή, καθορίζεται από τις πράξεις του, ή ο Θεός κατευθύνει τα πράγματα;
Φίλε μου αγαπητέ, αν σας απαντήσω σε αυτή την ερώτηση κανένας δεν χρειάζεται να διαβάσει το βιβλίο… Αστειεύομαι.
Ο άνθρωπος έχει την ικανότητα και δυνατότητα να καθορίσει τις πράξεις και τη πορεία του.
Τώρα αν ο Θεός βοηθήσει και λίγο, εγώ δε θα έλεγα όχι, Εσείς;
Ας προτρέψουμε τους πολλούς φίλους αναγνώστες που θα διαβάσουν το βιβλίο, να μας δώσουν την δική τους απάντηση.
- «H ευτυχία είναι προϊόν της ικανοποίησης των θέλω μας και δεν επιτυγχάνεται μέσω συμβιβασμών» όπως είπε ο Άλκης σε κάποιο σημείο του βιβλίου. Ποια είναι η γνώμη σας;
Ο κάθε άνθρωπος βιώνει την δική του ευτυχία, σύμφωνα με τα δικά του πιστεύω και τις δικές του επιθυμίες. Μεγάλο πράγμα το «γνώθι σ’ εαυτόν» και να μπορούμε να τα έχουμε καλά με το «Είναι» – τη συνείδησή μας. Την ευτυχία τη βρίσκουμε μέσα μας. Θέλει δύναμη ψυχής. Είναι η προσωπική μας πληρότητα, η αρμονία που αντικατοπτρίζεται στα πιστεύω και θέλω μας και μεταλαμπαδεύεται στους ανθρώπους, στα έργα το περιβάλλον και την κοινωνία που ζούμε.
Για να συνυπάρξουμε όμως αρμονικά, στη κοινωνία που ζούμε, απαιτούνται κάποιας μορφής συμβιβασμοί. Στα απλά τα καθημερινά στα δευτερεύοντα. Όχι όμως σε θέματα, αρχών πιστεύω και αξιοπρέπειας. Αλλοίμονο αν λέμε πάντα «Ναι» … και απωλέσουμε την Ελληνική ψυχή μας όπως μας ζητούν οι καιροί. Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία!
Ευτυχία είναι η ίδια η Ζωή. Να αγαπάμε όσα έχουμε και όσα θάρθουν. Να μάθουμε να κάνουμε τις επιλογές μας και να λέμε ΟΧΙ.
«Ο ήρωας μας ξαφνικά βρίσκεται στα έγκατα της γης, μέσα σε βαθύ πηγάδι. Σε ζωντανό τάφο. Δεν δείλιασε ούτε στιγμή, δεν φοβήθηκε τον θάνατο. Είχε πίστη στο Χριστό και θέληση να πεθάνει «όρθιος», έντιμα μαχόμενος».
- Υγεία, καριέρα- χρήματα, γνώσεις, γυναίκες. Πως θα τα ιεραρχούσε ο Άλκης;
Ο Άλκης αγαπά τη ζωή και γνωρίζει ότι για να την φάει με το κουτάλι που λένε, χρειάζεται υγεία με σώφρων γνώση.
Ταυτόχρονα πιστεύει, η κινητήριος ζωτική δύναμη είναι «η γυναίκα», η ομορφιά του κόσμου και τη λατρεύει.
Είναι αυτοδημιούργητος, δεν υπάρχει δουλειά που να μην την έχει κάνει. Ανέβηκε όλα τα σκαλιά της ιεραρχίας ένα-ένα, με ασίγαστο πάθος, συνεχή προσπάθεια και τύχη. Είναι ο marketing manager που προτάσσει το εμείς και όχι το εγώ. Πιστεύει στις αστείρευτες δυνατότητες της ομάδας. Η καριέρα γι’ αυτόν είναι περπάτημα στους ανοικτούς ορίζοντες, με έκφραση δημιουργίας.
Το χρήμα είναι επιστέγασμα, δεν είναι αυτοσκοπός. Τον ενδιαφέρει σαν εργαλείο για μια αξιοπρεπή διαβίωση και υλοποίηση «καλοκαγαθών» στόχων και έργων.
- Μια πολύ δυνατή και γλαφυρή εικόνα είναι αυτή στην οποία ο ήρωας του βιβλίου βρίσκεται μέσα στο πηγάδι παγιδευμένος. Πως κατάφερε να επιβιώσει και να βγει ξανά στην ζωή; Ποιο ήταν τελικά το κυρίαρχο στοιχείο που τον βοήθησε καταλυτικά να λυτρωθεί;
Ο ήρωας μας ξαφνικά βρίσκεται στα έγκατα της γης, μέσα σε βαθύ πηγάδι. Σε ζωντανό τάφο. Δεν δείλιασε ούτε στιγμή, δεν φοβήθηκε τον θάνατο. Είχε πίστη στο Χριστό και θέληση να πεθάνει «όρθιος», έντιμα μαχόμενος.
Καθοριστικό ρόλο έπαιξε «το πώς μεγάλωσε και πώς γαλουχήθηκε». Πως διαμορφώθηκαν τα πιστεύω και θέλω του. Ας μη ξεχνάμε ότι είναι γέννημα θρέμμα των Ανωγείων, όπου «πίστη με θέληση» υπάρχει – χωρίς «ίχνος φόβου».
Στο πηγάδι έρχεται αντιμέτωπος με τα στοιχεία της φύσης και τον ίδιο τον εαυτό του. Θα έλεγα ότι συμφιλιώθηκε με το «Είναι του» και βγήκε ξανά στη ζωή.
- Θέλουμε να φανταστούμε την συνέχεια του «είκοσι οκτώ». Μετά το δωμάτιο του ΚΑΤ, τι θα μπορούσε να ακολουθήσει στην ζωή του Άλκη;
Πολλά και τίποτα…
Ο Άλκης όπως και η Ζωή είναι απρόβλεπτος. Όλα μπορούν να συμβούν, ακόμα και τα πιο ευφάνταστα σενάρια.
Είναι νέος δυναμικός, αγωνιστής, με φλογερή Ελληνική ψυχή…
- Κατά πόσο ο Άλκης έχει ομοιότητες με τον Τάσο Μπαγκέρη;
Αν και το «είκοσι οχτώ» είναι μυθοπλασία, στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Ναι, υπάρχουν ομοιότητες του Άλκη με τον Τάσο Μπαγκέρη.
«Για τον Άλκη επιτυχία είναι η επίτευξη των ευγενών στόχων και οραμάτων. Η πραγμάτωση των δικών μας θέλω. Χρειάζεται να μην το βάζουμε κάτω, με υπομονή και επιμονή. Να μην τα παρατάμε».
- Τελικά η συνταγή της επιτυχίας στη ζωή (όπως αναφέρεται στο βιβλίο) ποια είναι κατά την άποψή σας;
Για τον Άλκη επιτυχία είναι η επίτευξη των ευγενών στόχων και οραμάτων. Η πραγμάτωση των δικών μας θέλω. Χρειάζεται να μην το βάζουμε κάτω, με υπομονή και επιμονή. Να μην τα παρατάμε. Να μη φοβόμαστε την αποτυχία. Η επιτυχία ξεπηδά από τις αποτυχίες μας. Όπως λέει και η μαντινάδα:
«Τον ανδρειωμένο μην τον κλαίς
Όσο κι αν αστοχήσει
Μ’ αν αστοχήσει μια και δυό
Πάλι ανδρειωμένος θα’ναι.»
Η μεγαλύτερη επιτυχία είναι να πετύχουμε την ευτυχία μας.
- Έχετε στο νου σας τον ήρωα ενός επόμενου- ενδεχομένως- πονήματός σας;
Καλή πρόκληση, η ερώτηση σας.
Σήμερα ο κάθε άνθρωπος λογίζεται και προβληματίζεται με αυτά που συμβαίνουν γύρω μας. Οι καιροί που ζούμε είναι δύσκολοι, αχαρτογράφητοι και απρόβλεπτοι στο τι μέλλει γενέσθαι.
Ο Τάσος δεν είναι συγγραφέας, απλά έτυχε και έγραψε το «είκοσι οχτώ». Είναι ενεργός πολίτης. Έχει σκέψεις και ταξιδεύει ο λογισμός του.
Αν μπορέσει και έχει κάτι να πεί – να προσφέρει.., σίγουρα δεν θα κάτσει με σταυρωμένα χέρια.
«Τα νέα παιδιά να ξεκινήσουν να κάνουν marketing πρώτα για τον εαυτό τους και σίγουρα θα βρουν το δρόμο της επιτυχίας τους».
«Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας. Σ΄ εμάς έγκειται να πάρουμε και να εφαρμόσουμε δημιουργικές αποφάσεις. Το marketing είναι η μετατροπή του οράματος σε απτή πραγματικότητα»
- Με βάση την εμπειρία σας στον ανταγωνιστικό κόσμο του Marketing στην σύγχρονη εποχή, τι θα συμβουλεύατε τα νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με την δραστηριότητα αυτή;
Στη δική μας εποχή, τα πράγματα ήταν πιο απλά και εύκολα. Το marketing ήταν άγνωστο για τα Ελληνικά δεδομένα. Υπήρχε μόνο στις πολυεθνικές εταιρείες. Τα στελέχη στο χώρο του marketing ήμασταν λίγοι, μετρημένοι στα δάχτυλα.
Τώρα τα πράγματα είναι πολυσύνθετα και δύσκολα. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και σκληρός. Οι συνθήκες εργασίας έχουν γίνει άφιλες, άγριες, με πολλές απαιτήσεις. Σήμερα τα νέα παιδιά είναι πολυτάλαντα. Ευφυέστατα με πολλές και πολυεπίπεδες γνώσεις. Σε παγκόσμιο επίπεδο τα Ελληνόπουλα κυριαρχούν και μεγαλουργούν. Τα εμπιστεύομαι και τα θαυμάζω.
Η συμβουλή που μπορώ να δώσω είναι να έχουν πίστη στον εαυτό και στις δυνάμεις τους. Το marketing θα είναι πάντα επίκαιρο. Να προσπαθήσουν και να τολμήσουν σοβαρά την δραστηριοποίηση τους στο συναρπαστικό χώρο του marketing. Να ξέρουν ότι το marketing είναι επιστήμη και δημιουργική τέχνη, θέλει γνώση και φαντασία.
Ας ξεκινήσουν να κάνουν marketing πρώτα για τον εαυτό τους … και σίγουρα θα βρουν το δρόμο της επιτυχίας τους.
Μα πάνω από όλα να αγαπούν αυτό που θα αποφασίσουν να κάνουν!
- Πως κρίνετε την στρατηγική που ακολουθούν οι ελληνικές επιχειρήσεις στον τομέα αυτόν; Υστερούν ή όχι σε σχέση με αντίστοιχες ξένων (ανεπτυγμένων) χωρών;
Ευχαριστώ για αυτή την επίκαιρη ερώτηση. Αν μου επιτρέπεται θα ήθελα η απάντηση να μην είναι μονολεκτική. Φοβάμαι θα μακρηγορήσω.
Καταρχάς να κάνουμε δύο σημαντικές επισημάνσεις:
- Οι Έλληνες επιχειρηματίες είναι πρωτοπόροι και έχουν στο αίμα τους το marketing, ακόμα και χωρίς να το γνωρίζουν.
- Το Ελληνικό ανθρώπινο δυναμικό που δραστηριοποιείται στο χώρο του marketing έχει άρτια υψηλή επιστημονική κατάρτιση, είναι ικανότατο και διεθνώς καταξιωμένο.
Τώρα σχετικά με τις ελληνικές επιχειρήσεις, υπάρχουν δύο κατηγορίες:
Στην πρώτη κατηγορία υπάγονται, οι μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις που επενδύουν με παραδειγματική στρατηγική στο marketing και απολαμβάνουν θαυμαστά επιτεύγματα στην ελληνική και παγκόσμιο αγορά. Οι επιχειρήσεις αυτές όχι μόνο ανταγωνίζονται ισάξια τις αντίστοιχες ξένες επιχειρήσεις, αλλά είναι μπροστά και πρωτοπορούν.
Στη δεύτερη κατηγορία έχουμε, την πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων. Τις πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που καλούνται να επιβιώσουν σε ένα δύσκολο και μάλλον εχθρικό περιβάλλον. Οι περισσότερες δυστυχώς ασφυκτιούν και σβήνουν. Επίσης αρκετές δεν είναι εξοικειωμένες με την ιδέα και τη χρήση του marketing, οι οποίες υστερούν και μειονεκτούν έναντι των ανταγωνιστών τους στο εξωτερικό.
Και τίθεται το ερώτημα:
Έχουν την δυνατότητα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να επενδύσουν σε ένα οργανωμένο τμήμα marketing; Μια κίνηση που θα μπορούσε, πιστεύω, να τις βοηθήσει να εντοπίσουν τις επιχειρηματικές ευκαιρίες, να προσαρμοστούν στις νέες προκλήσεις, να δημιουργήσουν τα «κατάλληλα-ζητούμενα» προϊόντα, και να επιβιώσουν.
Ναι, είναι εφικτό, αλλά δύσκολο. Απαιτεί στρατηγικό προγραμματισμό και πρόσβαση σε κεφάλαια με ευέλικτες μορφές χρηματοδότησης.
Η βασική λοιπόν υστέρηση των ελληνικών επιχειρήσεων, έναντι των ανταγωνιστών τους στο εξωτερικό, είναι το ίδιο το οικονομικό περιβάλλον που δραστηριοποιούνται. Οι επιχειρήσεις του εξωτερικού έχουν ένα δυνατό δημόσιο και ιδιωτικό περιβάλλον που τις στηρίζει και τους προσφέρει άνετη, εύκολη, και άμεση πρόσβαση σε κεφάλαια. Έχουν πολλές επιλογές χρηματοδότησης, σε όλα τα επιχειρησιακά στάδια. Αντιθέτως οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν στη διάθεση τους αντίστοιχες δυνατότητες.
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας και αποτελούν τον μοχλό ανάπτυξης, δημιουργούν άμεσα νέες θέσεις εργασίας και πραγματοποιούν γρήγορα επενδύσεις, όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν.
Σήμερα, σε εμάς έγκειται να πάρουμε και να εφαρμόσουμε δημιουργικές αποφάσεις. Απαιτείται να μεταλλάξουμε τα συσσωρευμένα διαχρονικά «κακώς κείμενα» του ελληνικού οικονομικό-κοινωνικού περιβάλλοντος και να δημιουργήσουμε συνθήκες «κράτους δικαίου».
Να διασυνδέσουμε τις επιχειρήσεις με τα πανεπιστήμια, να εξασφαλίσουμε εύκολη και άνετη πρόσβαση σε νέες μορφές χρηματοδότησης, να ενσωματώσουμε τη στρατηγική marketing όχι μόνο στις επιχειρήσεις αλλά σε όλες τις εκφάνσεις του δημόσιου και ιδιωτικού βίου.
Γιατί marketing είναι η μετατροπή του οράματος σε απτή πραγματικότητα!
Επιμέλεια: Δημήτρης Κυριακού