Σειρά προτάσεων για την ελάφρυνση του κόστους που θα κληθεί να καταβάλει το Δημόσιο στους εργαζόμενους κατέθεσε ο ΣΕΒ.
Ο οργανισμός προτείνει την συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων με ανταλλαγή των εργαζομένων, ενώ σημαντικό ρόλο στη συνολική προσπάθεια οφείλει να διαδραματίσει ο ΟΑΕΔ.
Ειδικότερα, ο ΣΕΒ παραθέτει τα ακόλουθα πρότυπα συνεργασίας:
– Το πρώτο προβλέπει την κάλυψη των αναγκών με τη μεταφορά εργαζομένων μέσω σχημάτων «δανεισμού», ένα σχήμα το οποίο ήδη προβλέπεται από τη νομοθεσία και εφαρμόζεται ήδη είτε ενδοομιλικά, είτε μέσω Εταιριών Προσωρινής Απασχόλησης. Σύμφωνα με την ΠΝΠ68/20.3.2020, παρέχεται η δυνατότητα μετακίνησης εργαζομένων σε επιχειρήσεις που ανήκουν στον ίδιο όμιλο. Όπως αναφέρεται, «πρόκειται για μια πρακτική που διατηρεί θέσεις εργασίας, και καλύπτει ανάγκες με ταχύτητα και σχετική ευκολία. Παράλληλα, καθώς πρόκειται για επιχειρήσεις που ήδη συνεργάζονται, είναι ευκολότερη η άμεση ενσωμάτωση στο νέο εργασιακό περιβάλλον ”εργοδότη” λόγω εξοικείωσης, αλλά και ταιριάζει στην διαδεδομένη πρακτική πολλών επιχειρήσεων να προσλαμβάνουν στελέχη που είναι ”από γνωστό περιβάλλον”».
– Το δεύτερο αναφέρεται σε συνεργασίες ανάμεσα σε ανεξάρτητες επιχειρήσεις που έχουν προσωπικό προμηθευτών ή πελατών που βρέθηκε εκτός εργασίας. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η διανομή προϊόντων από τα supermarket ή τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικών ειδών στα σπίτια των καταναλωτών, αν μπορεί να γίνει από των αναλόγων ειδικοτήτων προσωπικό εκείνων των επιχειρήσεων προμηθευτών τους που αντιμετωπίζουν μείωση εργασιών. Σ’ αυτή την περίπτωση οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να συνεργαστούν σχεδιάζοντας από κοινού τα σχήματα προσδιορισμού των κατάλληλων υποψηφίων ώστε να μειωθεί ο χρόνος πλήρωσης των κενών θέσεων, καθώς επίσης και το χρονικό διάστημα προσαρμογής στο νέο εργασιακό περιβάλλον.
– Το τρίτο πρότυπο μιλά για την επέκταση των νυν επιχειρηματικών συνεργασιών σε τμήματα της παραγωγής και διανομής προϊόντων για λογαριασμό τρίτων με στόχο να καλυφθούν οι ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό και κεφαλαιουχικό εξοπλισμό.
Σε ένα τέτοιο σχεδιασμό ο ΟΑΕΔ οφείλει να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο. Όπως αναφέρει ο ΣΕΒ, μεταξύ άλλων, «μία αποτελεσματική δημόσια υπηρεσία απασχόλησης, αυτό δηλαδή που θα έπρεπε να γίνει ο ΟΑΕΔ, θα μπορούσε να εντοπίζει σε πραγματικό χρόνο τα κενά, τις ελλείψεις, και τις συμφορήσεις στην αποτελεσματική σύζευξη ζήτησης και προσφοράς εργασίας στις συνθήκες της τρέχουσας κρίσης, με σκοπό την υποστήριξη της παραγωγής και των βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου από τις επιχειρήσεις που λειτουργούν και οφείλουν να λειτουργούν και για αυτόν τον σκοπό»…
Καταλήγοντας, ο ΣΕΒ δηλώνει πως οι παραπάνω προτάσεις «μεγιστοποιούν τη δυνατότητα διατήρησης των θέσεων εργασίας και άρα μειώνουν την ανάγκη δημόσιας χρηματοδοτικής παρέμβασης (όπως η πρωτοβουλία με την επιχορήγηση των €800) ή επιτρέπουν την αξιοποίησή της για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και με μεγαλύτερη εξειδίκευση στόχων για την υποστήριξη της παραγωγής, των θέσεων εργασίας και της κοινωνικής συνοχής. Παράλληλα όμως, ανοίγουν νέους δρόμους για την επιβίωση και ανάπτυξη των επιχειρήσεων με νέες διασυνδέσεις, νέες δραστηριότητες και νέες προοπτικές, στις αλυσίδες αξίας, που είναι απολύτως απαραίτητα για την επιβίωση και ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων και τον παραγωγικό μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας».