
Την θέση ότι η υπέρβαση των προβλημάτων που έχουν προκληθεί στην οικονομία λόγω του κορωνοϊού θα είναι δύσκολη υπόθεση εξέφρασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Σε συνέντευξη στο «ΘΕΜΑ» ο κ. Καραμανλής ανέφερε, αρχικά, ότι η κυβέρνηση αντιμετώπισε με την δέουσα προσοχή την δύσκολη κατάσταση που προκάλεσε η πανδημία του ιού στη χώρα. Όπως είπε, «όλοι συμφωνούν ότι μέχρι σήμερα στο κομμάτι της πρόληψης τα μέτρα είναι τα καλύτερα δυνατά. Οπως λένε όμως και όλοι οι ειδικοί, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να χαλαρώσουμε. Οι Ελληνες πρέπει να συνεχίσουμε να δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια». Ταυτόχρονα, πρόσθεσε ότι «μέχρι τώρα οι προσπάθειές μας αποδίδουν. Μην ξεχνάμε ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αντιμετώπισε ταυτόχρονα διπλή κρίση, αφού είχαμε και την εθνική δοκιμασία στον Εβρο, στην οποία επίσης τα καταφέραμε. Ο πρωθυπουργός χάραξε τη στρατηγική και η πατρίδα μας υπερασπίστηκε τα σύνορα και την άμυνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Στον Εβρο νίκησε η Ελλάδα, νίκησε η Ευρώπη. Και αυτό οι εταίροι μας οφείλουν να το αναγνωρίζουν εμπράκτως. Υπάρχει όμως και κάτι ακόμα, εξαιρετικά κρίσιμο: πρέπει να προετοιμαστούμε για την επόμενη μέρα».
Αναφορικά με την προσπάθεια για την οικονομική ανασυγκρότηση, ο ίδιος απάντησε: «Ας είμαστε ειλικρινείς: σε ένα τόσο δύσκολο διεθνές τοπίο η επανεκκίνηση δεν θα είναι απλή υπόθεση. Το κράτος πρέπει να λειτουργήσει με τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα που λειτουργεί και στη διαχείριση της κρίσης. Για να μπει ξανά η οικονομία μας σε υγιείς βάσεις θα πρέπει να επενδύσουμε στους παραγωγικούς τομείς. Και το βάρος να πέσει ιδίως εκεί όπου ο πολλαπλασιαστής για την οικονομία μας είναι πιο μεγάλος. Σίγουρα ένας κατεξοχήν τέτοιος τομέας είναι τα έργα υποδομών. Βλέπετε ότι στις ΗΠΑ ήδη ανακοινώθηκε πως θα διατεθούν τεράστια κονδύλια σε τέτοια πρότζεκτ.
Γι’ αυτό και στην Ελλάδα έχουν κεντρική θέση στον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Για την επόμενη μέρα μετά την κρίση έχουμε ήδη προγραμματίσει έργα ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ. Και στο υπουργείο μας είμαστε έτοιμοι να τα προχωρήσουμε πιο γρήγορα, να επιταχύνουμε τις διαδικασίες, να αναθεωρήσουμε όπου χρειάζεται τον 4412, να επανεξετάσουμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητήματα μη συμβατών κρατικών ενισχύσεων, να κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε το restart της ελληνικής οικονομίας να γίνει με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα. Κρίσιμο βέβαια είναι και το διεθνές περιβάλλον που θα διαμορφωθεί. Ελπίζω σε μια νέα κουλτούρα διεθνών συνεργασιών σε όλα τα θέματα, από τη δημόσια υγεία μέχρι φυσικά την οικονομία».
Σχετικά με την έκδοση του ευρω-ομολόγου, σημείωσε πως «αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την Ευρώπη. Ο δυϊσμός τέτοια ώρα δεν οδηγεί πουθενά. Η Ευρωπαϊκή Ενωση ή θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων ή θα κινδυνεύσει. Να σας πω και κάτι; Αν σε μια τέτοια διεθνή κρίση, για την οποία στο κάτω-κάτω δεν φταίει κανένα κράτος-μέλος, η Ε.Ε. αποτύχει να στηρίξει αποτελεσματικά τα μέλη της, τότε ίσως και να μην έχει λόγο ύπαρξης… Ας το καταλάβουν οι πάντες αυτό κι ας αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Κι αυτά σας τα λέει κάποιος που δεν διανοείται ότι το ευρωπαϊκό οικοδόμημα μπορεί να καταρρεύσει. Πιστεύω ακράδαντα ότι ο δρόμος για την Ευρώπη είναι ένας: συνεργασία και αλληλεγγύη. Η περιχαράκωση κάποιων κρατών είναι αυτοκαταστροφική».
Κατόπιν, απαντώντας σε ερώτηση για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοϊού στις αερομεταφορές, επισήμανε πως «είναι ένα θέμα που μας απασχολεί πολύ και το μελετάμε – μαζί ασφαλώς με το υπουργείο Οικονομικών που έχει τον τελικό λόγο στα μέτρα οικονομικής φύσεως. Ο κλάδος των αερομεταφορών είναι ο πρώτος που έπληξε αυτή η κρίση και είναι βέβαιο ότι θα δοκιμαστεί σκληρά το επόμενο διάστημα. Και αυτό αφορά, όπως σωστά λέτε, και τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και τις εταιρείες λειτουργίας των αεροδρομίων, οι οποίες, σημειώστε, έχουν χάσει πάνω από το 95% της επιβατικής τους κίνησης.
Το πρόβλημα είναι πολύπλοκο και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε σε βάθος χρόνου. Ηδη είμαστε συντονισμένοι με την Ε.Ε. και αποφασίσαμε να διευκολύνουμε τις εταιρείες σε σχέση με τις υποχρεώσεις διαχείρισης αεροθυρίδων, αλλά και στις άγονες γραμμές. Στο θέμα των εκδοθέντων εισιτηρίων συμφωνήσαμε σε λύση που να προστατεύει τα δικαιώματα των επιβατών χωρίς να προκαλεί ανεπανόρθωτη βλάβη στις εταιρείες. Και συζητάμε κι εδώ με την Ε.Ε. το ενδεχόμενο χαλάρωσης σε τομείς όπως η κρατική ενίσχυση. Ο κλάδος των αερομεταφορών έχει εταιρείες που προσφέρουν πολλά στην ελληνική οικονομία και είμαστε αποφασισμένοι να τον προστατεύσουμε».
Τέλος, δεσμεύθηκε ότι σε περίπτωση παράτασης της κρίσης και μετά το καλοκαίρι τα νησιά θα παραμείνουν συνδεδεμένα, κάτι που θα γίνει και για τις άγονες γραμμές.