Η αύξηση των ανανεώσιμων καυσίμων και των καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών θα μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα του τομέα της ναυτιλίας στην ΕΕ μετά τη σημερινή προσωρινή πολιτική συμφωνία μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Κύριος στόχος της πρωτοβουλίας FuelEU Maritime, ως βασικού μέρους της δέσμης Fit for 55 της ΕΕ, είναι η αύξηση της ζήτησης και της συνεπούς χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα της ναυτιλίας, με παράλληλη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της θαλάσσιας κυκλοφορίας και αποφυγή στρεβλώσεων στην εσωτερική αγορά.
Η πρόταση έχει ως σκοπό να θέσει τις θαλάσσιες μεταφορές στην πορεία των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2030 και το 2050 και αναμένεται να συμβάλει καταλυτικά στην επίτευξη αποτελεσμάτων βάσει του ευρωπαϊκού νομοθετήματος για το κλίμα.
Κύριες τροποποιήσεις της πρότασης της Επιτροπής
Το κείμενο της προσωρινής συμφωνίας διατηρεί τις βασικές πτυχές της πρότασης της Επιτροπής. Οι συννομοθέτες επέφεραν ορισμένες τροποποιήσεις, και συγκεκριμένα:
- θέσπιση εξαιρέσεων περιορισμένης χρονικής διάρκειας για την ειδική μεταχείριση των εξόχως απόκεντρων περιοχών, των μικρών νησιών και των περιοχών που εξαρτώνται οικονομικά σε μεγάλο βαθμό από τη συνδεσιμότητά τους
- εισαγωγή συντελεστών μείωσης για πλοία κατηγορίας πάγου, καθώς και για πλοία που πλέουν στον πάγο
- ενίσχυση των στόχων μείωσης της έντασης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από την ενέργεια η οποία χρησιμοποιείται από τα πλοία από την 1η Ιανουαρίου 2035 και θέσπιση μέτρων για την υποστήριξη της χρήσης των λεγόμενων ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO)
- τροποποίηση των απαιτήσεων για την ηλεκτρική τροφοδότηση από ξηράς (OPS) και των διατάξεων σχετικά με τις τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών, σύμφωνα με τη βασική αρχή ότι το σύστημα θα πρέπει να συνάδει με τον κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR)
- εξαίρεση των ορυκτών καυσίμων από τη διαδικασία πιστοποίησης όσον αφορά την πιστοποίηση των καυσίμων, αλλά και βελτίωση της διάταξης, ώστε να καταστεί η διαδικασία πιο ανθεκτική στον χρόνο
- τροποποίηση των διατάξεων σχετικά με τα έσοδα που προκύπτουν από τις κυρώσεις FuelEU και τη διάθεσή τους σε έργα για την υποστήριξη της απαλλαγής του τομέα της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές με ενισχυμένο μηχανισμό διαφάνειας
- περαιτέρω διευκρίνιση των υποχρεώσεων της Επιτροπής να παρακολουθεί την εφαρμογή του κανονισμού στη σχετική ρήτρα περί έκθεσης και επανεξέτασης.