Την πολιτική του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας στην στήριξη του ποδηλάτου παρουσίασε ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, στην εσπερίδα που διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ-ΙΜΕΤ)-συντονιστής του έργου iBikeShare και εταίροι του έργου, Brainbox A.E. και ΟΤΟ ΑΕ.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στην Θεσσαλονίκη με σκοπό να ενισχυθεί η χρήση του ποδηλάτου στην πόλη της Θεσσαλονίκης, να ενημερωθεί το κοινό για το νέο app κοινόχρηστων ποδηλάτων που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου, να ακουστούν οι απόψεις των πολιτών και να στηριχθεί η επονομαζόμενη active κινητικότητα (ποδήλατο, ηλεκτρικό πατίνι και πεζή μετακίνηση) στη μετά COVID-19 εποχή.
Ο κ. Μπακογιάννης, τόνισε ότι η πολιτική του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου -που εντάσσεται στο συνολικότερο έργο του ΥΠΕΝ για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα- εστιάζεται σε δύο βασικούς άξονες:
1. Τη σχέση με τον ευρύτερο ευρωπαϊκό στόχο της μετάβασης σε μία οικονομία μηδενικού άνθρακα, και τους ενδιάμεσους στόχους που έχουν τεθεί για το 2030 και
2. Την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και την προώθηση της βιώσιμης αστικής ανάπτυξης.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΓΓ παρουσίασε :
α. Την «Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο».
β. Τις «Τεχνικές Οδηγίες για τη δημιουργία προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών, προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου και προσωρινή δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα τριάντα (30) χλμ/ώρα, σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας».
γ. Τις «Τεχνικές Οδηγίες για τον σχεδιασμό αστικών οδών και υπαίθριων δημόσιων χώρων».
δ. Τις διατάξεις που εντάχθηκαν στο νομοσχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση και αφορούν στην προώθηση της χρήσης του ηλεκτρικού ποδηλάτου.
ε. Μια σειρά από άλλες σημαντικές πρωτοβουλίες του ΥΠΕΝ που σχετίζονται με μελέτες και προγράμματα για τη δημιουργία ποδηλατικών υποδομών στον αστικό & εξωστικό χώρο, τη χρηματοδότηση της μελέτης 2 εθνικών διαδρομών EUROVELO, την εγκατάσταση κοινοχρήστων συστημάτων ποδηλάτου στους δήμους, καμπάνιες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του κοινού, παροχή κινήτρων για την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου, αλλά και τη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου εφαρμογής δράσεων και πολιτικών για την ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου τόσο στις ελληνικές πόλεις όσο και στην ύπαιθρο.
Ο κ. Μπακογιάννης δήλωσε χαρακτηριστικά:
«Η σημασία της βιώσιμης κινητικότητας και της μετακίνησης με ποδήλατο, ανθρώπων και αγαθών είναι αδιαμφισβήτητη και απαραίτητη και για την οικονομική μας ευημερία και για την περιβαλλοντική προστασία !
Ας μην ξεχνάμε ότι η πανδημία του ιού COVID-19 έφερε όλο τον κόσμο μπροστά σε μία σημαντική αλλαγή, αυτή την τήρησης της λεγόμενης “κοινωνικής απόστασης”.
Παράλληλα, οι συνθήκες του lockdown που επιβλήθηκαν στις πόλεις μας έδειξαν ότι όταν οι μετακινήσεις περιορίζονται, αυξάνονται οι ήπιοι τρόποι μετακίνησης με πρωταγωνιστές το περπάτημα και το ποδήλατο.
Οι πόλεις του κόσμου φαίνεται να βρίσκονται μπροστά σε μία σημαντική ευκαιρία να αλλάξουν τη μέχρι σήμερα πορεία τους και να στραφούν σε πιο υγιείς και φιλικές στο περιβάλλον λύσεις. Κατά τη διάρκεια τόσο του lockdown, όσο και στο διάστημα επαναφοράς, βλέπουμε αρκετές πόλεις να διευκολύνουν με έκτακτα μέτρα τους κατοίκους να περπατούν και να ποδηλατούν, διατηρώντας ωστόσο τις αποστάσεις ασφαλείας.
Επιπλέον, οι πόλεις ενθαρρύνονται να λαμβάνουν πιλοτικά μέτρα για τον περιορισμό της επαναφοράς της κυκλοφοριακής συμφόρησης και τη διατήρηση χαμηλών ταχυτήτων. Ας μην αφήσουμε την ευκαιρία να χαθεί και ας έχουμε το πολιτικό σθένος να συνεργαστούμε όλοι μαζί για μια πραγματική αλλαγή στον χώρο των μετακινήσεων και στην διαμόρφωση του αστικού περιβάλλοντος».