Ιδιαζόντως… ακριβά

Την Κυριακή του Πάσχα πήγα μια μονοήμερη εκδρομή με την οικογένειά μου μέχρι τα Καλάβρυτα και την Πάτρα. Πέρα από τη βόλτα, τον καλό καιρό, τις ξέγνοιαστες και συνάμα γιορτινές στιγμές, ήθελα να δω και τον νέο αυτοκινητόδρομο Κορίνθου- Πατρών. Είχα πολλά χρόνια να περάσω από εκεί. Παλαιότερα θυμάμαι μια ανεπανάληπτη σκοτώστρα, με μόλις… 1,5 λωρίδα ανα ρεύμα κυκλοφορίας. Τα δυστυχήματα αποτελούσαν καθημερινό φαινόμενο.

Χάρηκα που μόλις μετά την Κόρινθο είδα μπροστά μου 3 λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση και διάζωμα στη μέση. Επιτέλους λέω! Ένας απαραίτητος ευρωπαϊκών προδιαγραφών δρόμος, σε ένα νευραλγικό για τις μετακινήσεις άξονα της χώρας!

Και πάνω που ειλικρινά απολάμβανα τις στιγμές ξέγνοιαστης οδήγησης, η χαρά και ο ενθουσιασμός μου κόπηκαν απότομα. Ο λόγος; Περίπου προφανής. Αμέσως διόδια. Διόδια ακριβά. Δεν θυμάμαι τώρα το ακριβές ποσό αλλά στα σίγουρα μιλάμε για πάνω από δυο ευρώ το κάθε ένα από αυτά. Έως το ύψος του Διακοπτού (κόμβος για Καλάβρυτα), το… κοντέρ των εξόδων έδειχνε λίγο πιο κάτω από 15 ευρώ! Μιλάμε δηλαδή για μια διαδρομή από Κορωπί μέχρι πριν το Αίγιο (με Αττική Οδό μέσα).  Μετά φυσικά ώσπου να ανέβω στα όμορφα αλλά και μαρτυρικά Καλάβρυτα, δεν υπήρχαν διόδια (αυτό έλειπε… ο δρόμος είναι κακός και στενός- βουνό). Μην σας κουράζω, το Αθήνα- Πάτρα μετ΄ επιστροφής κοστίζει ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ 30 ευρώ περίπου.

Από χρυσάφι να ήταν η φρέσκια άσφαλτος του νέου (καλού φυσικά) αυτοκινητόδρομου, πιο λίγο θα κόστιζαν αυτές οι διελεύσεις!

Να μην αναφέρω ΚΑΝ τα έξοδα για τη βενζίνη καθώς και διάφορες αγορές σε καταστήματα τύπου ΣΕΑ επί του εθνικού δρόμου. Πας κατευθείαν για μείζον καταθλιπτικό επεισόδιο…

Ας αρκεστούμε μονάχα στη… θλίψη των εξόδων των διοδίων.

Αλήθεια τελικά ποιος ορίζει το ύψος των τιμών των διοδίων ανα άξονα;

Ποιος ορίζει πότε θα ανεβαίνουν οι τιμές για κάθε διέλευση;

Πόσα κερδίζουν οι κατασκευαστικές εταιρίες για όλα αυτά;

Πόσα καθαρά το κράτος;

Πόσα από αυτά τα μυθώδη ποσά που δίνει ΣΥΝΕΧΕΙΑ ο πολίτης-οδηγός- καταναλωτής εν τέλει… πάνε για τη συντήρηση των οδικών δικτύων;

Θέλω να πω με μια φράση ότι: Όλα αυτά δεν τα γνωρίζουμε όλα ξεκάθαρα.

Αλλά ακόμα και αν συγκεντρωτικά γνωρίζαμε όλα αυτά τα στοιχεία, αυτό δεν σημαίνει ότι πρακτικά θα άλλαζε κάτι. Αφού τα ποσά συνολικά για διελεύσεις είναι αδιανόητα για τις σημερινές οικονομικές δυνατότητες της ελληνικής κοινωνίας.

Και ρε παιδί οκ, τουλάχιστον να υπάρχει λογική. Σε πολλές χώρες του εξωτερικού οι διαδρομές χρεώνονται καθαρά χιλιομετρικά. Γιατί για παράδειγμα να πληρώνει ο αγρότης για 5 χλμ το ίδιο με έναν ταξιδιώτη που θα κάνει… 250 χλμ; Ρε μήπως δικαιώνεται εκ των υστέρων ο… Γκλέτσος;! Δεν ξέρω τι άλλο να γράψω…

 

 

Δημήτρης Κυριακού