Το Υπουργείο Οικονομικών επικεντρώνει τις δυνάμεις του στην επίτευξη υψηλών και διατηρήσιμων
ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης, μέσω του μετασχηματισμού του αναπτυξιακού μοντέλου της
οικονομίας, στο πλαίσιο και της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης. Στόχος αποτελεί η ενίσχυση των
εξαγωγών και των επενδύσεων, προκειμένου η ελληνική οικονομία να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα
και την εξωστρέφειά της, να καλύψει το επενδυτικό της κενό, να δημιουργηθούν νέες και ποιοτικές
θέσεις εργασίας και να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του ετήσιου σχεδιασμού του Υπουργείου Οικονομικών για το 2022, οι
σημαντικότερες μεταρρυθμιστικές δράσεις και έργα προς υλοποίηση καθώς και τα προσδοκώμενα
αποτελέσματα τους, αναλύονται σε επιμέρους βασικούς στόχους ως εξής:
Με στόχο τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και σταθερότητα, επιδιώκεται η προώθηση μεταρρυθμιστικών
δράσεων που αφορούν κυρίως τη λογιστική μεταρρύθμιση και την επισκόπηση δαπανών και
δραστηριοτήτων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, την προώθηση του προϋπολογισμού επιδόσεων, την
εφαρμογή κύριων δεικτών επίδοσης, τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομικής και δημοσιονομικής
διαχείρισης του κράτους (GOV-ERP) και την ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στον
προϋπολογισμό. Οι ανωτέρω δράσεις θα έχουν ως επακόλουθο την αποτελεσματικότερη διαχείριση των
δημόσιων οικονομικών, την αύξηση της διαφάνειας και της λογοδοσίας και θα οδηγήσουν σε δημιουργία
δημοσιονομικού χώρου για την προώθηση των επενδύσεων και της ανάπτυξης.
Στον τομέα της φορολογίας, επιπλέον των ήδη μόνιμων μειώσεων φόρων δρομολογούνται με βάση τον
διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο νέες μειώσεις ή επέκταση των ήδη υφιστάμενων, όπως, μεταξύ άλλων,
απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης των εισοδημάτων από τον ιδιωτικό τομέα και για το
2022, επέκταση για το 2022, της μείωσης κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών και
περαιτέρω μείωση του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων, σε μόνιμη βάση, από το 24% στο 22%.
Επίσης προωθούνται μεταρρυθμιστικές δράσεις, όπως η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας
ενώ θεσπίζονται σημαντικές ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της
εξωστρέφειας και της προσέλκυσης επενδύσεων, όπως οι υπεραποσβέσεις για τις επιχειρήσεις στην
πράσινη οικονομία και στον ψηφιακό μετασχηματισμό, η παροχή φορολογικών κινήτρων για την
ενίσχυση των συγχωνεύσεων και των εξαγορών και η εισαγωγή νομοθετικού πλαισίου για τη σύσταση
ομίλων ΦΠΑ.
Στο πλαίσιο της στόχευσης για διεύρυνση της φορολογικής βάσης, μείωσης της παραοικονομίας και της
φοροδιαφυγής και αύξησης των δημοσίων εσόδων, επιδιώκεται η αύξηση των ηλεκτρονικών
συναλλαγών με παροχή κινήτρων σε φυσικά πρόσωπα για την πραγματοποίηση δαπανών με
ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου με την υλοποίηση του νέου σχετικού
θεσμικού πλαισίου, την ένταξη των τελωνειακών Υπηρεσιών στο ηλεκτρονικό κατασχετήριο και την
αναβάθμιση της εφαρμογής του Τελωνειακού Risk Analysis, καθώς και η ψηφιοποίηση της φορολογικής
διαδικασίας και ελέγχου με την ηλεκτρονική υποβολή δελτίων αποστολής, τη διασύνδεση ταμειακών
μηχανών και μηχανισμών και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των φορολογικών ελέγχων. Παράλληλα
συνεχίζεται η μεταρρύθμιση του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας της ακίνητης
περιουσίας με την ανάπτυξη ενός πλήρως ψηφιοποιημένου συστήματος ανακαθορισμού των αξιών
ακινήτων σε σύγκλιση με τις αγοραίες αξίες, ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Στο πλαίσιο επίτευξης του στόχου για ενίσχυση της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος
και της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, επιδιώκεται η περαιτέρω μείωση των κόκκινων
δανείων και συνεχίζεται η υλοποίηση του προγράμματος τιτλοποιήσεων «Ηρακλής I και ΙΙ», με στόχο
όλες οι συστημικές τράπεζες να έχουν στο τέλος του 2022 μονοψήφια ποσοστά κόκκινων δανείων και
πλησίον του μέσου όρου στην ΕΕ.
Επίσης, για τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης των ώριμων ιδιωτικών επενδύσεων μέσω δανεισμού
από το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργείται μηχανισμός για την από κοινού παροχή δανείων με τα
πιστωτικά ιδρύματα για τη χρηματοδότηση των επιλέξιμων επενδύσεων, αξιοποιώντας τους μέγιστους
επιτρεπόμενους δανειοδοτικούς πόρους του Ταμείου, ύψους 12,7 δις ευρώ.
Παράλληλα έχει συσταθεί και αναπτύσσεται το Παρατηρητήριο Πιστωτικής Επέκτασης το οποίο θα
διευκολύνει τον σχεδιασμό στοχευμένων πολιτικών για τη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας και
η ανάπτυξη Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, ενός πληροφοριακού συστήματος καταγραφής του
ιστορικού πληρωμών όλων των δανείων, καθώς και των εξασφαλίσεων που παρέχονται, με στόχο την
στήριξη των πιστωτικών ιδρυμάτων στην διαδικασία παροχής δανείων, τη μείωση του κόστους
κεφαλαίου για τις επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα και την επιτάχυνση της μείωσης των μη
εξυπηρετούμενων δανείων.
Εξίσου σημαντική μεταρρύθμιση που προωθείται είναι η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου που διέπει
το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και το Συνεγγυητικό Κεφάλαιο. Κρίσιμης σημασίας είναι και
η ανάπτυξη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, με στόχο τη μείωση της εξάρτησης των επιχειρήσεων από την
τραπεζική χρηματοδότηση αλλά και ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η βελτίωση των εποπτικών
μηχανισμών της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με σκοπό τη μέγιστη διαφάνεια και προστασία των
επενδυτών.
Επιπλέον, συνεχίζονται οι προσπάθειες για την αποτελεσματικότερη πρόληψη και καταπολέμηση του
ξεπλύματος μαύρου χρήματος, μέσω προσαρμογής της νομοθεσίας στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και θέσπισης
νέων εργαλείων. Ταυτόχρονα, η προώθηση των μεταρρυθμιστικών δράσεων στον ασφαλιστικό τομέα με
ανάδειξη του συμπληρωματικού ρόλου της ιδιωτικής ασφάλισης, η δημιουργία του πλαισίου εφαρμογής
του πανευρωπαϊκού ασφαλιστικού συνταξιοδοτικού προϊόντος και η ανάπτυξη του 3ου πυλώνα
ασφάλισης σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αποτελούν βασικές
προτεραιότητες.
Παράλληλα, για την ενίσχυση της ρευστότητας στη πραγματική οικονομία υλοποιούνται έργα
επιτάχυνσης των διαδικασιών επιστροφών ΦΠΑ, μέσω της ψηφιοποίησης και αυτοματοποίησης των
σχετικών μηχανισμών καθώς και της επιτάχυνσης της εξέτασης και αποπληρωμής των κρατικών
εγγυήσεων και των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου.
Στο πεδίο της στόχευσης για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους, σημαντικότερη μεταρρυθμιστική
προτεραιότητα αποτελεί η εφαρμογή του νέου πλαισίου ρύθμισης οφειλών και παροχής δεύτερης
ευκαιρίας. Η μεταρρύθμιση αυτή περιλαμβάνει – μεταξύ άλλων – την ανάπτυξη μηχανισμού
προληπτικής αναδιάρθρωσης, τη δυνατότητα συνολικής ρύθμισης για όλα τα χρέη, καθώς και τη
δυνατότητα διαγραφής όλων των χρεών υπό προϋποθέσεις, ενώ ενσωματώνει και ρυθμίσεις για την
προστασία της πρώτης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών. Στο πλαίσιο αυτό σημαντική είναι η δράση
ίδρυσης και λειτουργίας ενός δημόσιου φορέα πιστοληπτικής αξιολόγησης με στόχο τη βελτίωση της
πρόσβασης στη χρηματοδότηση.
Στο πεδίο του δημοσίου χρέους συνεχίζεται η υλοποίηση της εκδοτικής στρατηγικής που σκοπό έχει τη
διατήρηση ισχυρών ταμειακών διαθεσίμων αλλά και την περαιτέρω ενίσχυση της εμπιστοσύνης των
διεθνών οίκων αξιολόγησης, με σταδιακές αναβαθμίσεις του αξιόχρεου της ελληνικής οικονομίας, μέσω
της τακτικής πρόσβασης στις αγορές χρήματος και κεφαλαίου, την προετοιμασία για την πρόωρη
εξόφληση μέρους των διμερών δανείων που σύναψε η Ελλάδα με τις χώρες της Ευρωζώνης το 2010, την
περαιτέρω αποπληρωμή δανείων του ΔΝΤ, καθώς και τη δημιουργία πλαισίου έκδοσης με
προσανατολισμό στην «πράσινη» και βιώσιμη ανάπτυξη.
Αναφορικά με τη δημόσια περιουσία, μεταρρυθμιστική προτεραιότητα αποτελεί η διαμόρφωση ενός
συνεκτικού πλαισίου για την εξασφάλιση ορθολογικής και αποδοτικής αξιοποίησής της, με διατάξεις που
εξορθολογίζουν το θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια κτήματα, τον αιγιαλό-παραλία και το θαλάσσιο χώρο,
για την ταχύτερη υλοποίηση έργων. Επίσης, προωθείται η δημιουργία Μητρώου Δημόσιας Ακίνητης
Περιουσίας αλλά και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των δημόσιων επιχειρήσεων
και οργανισμών.
Συνεχίζεται η υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας
περιουσίας μέσω της οριζόντιας παρακολούθησης και υποστήριξης του προγράμματος
ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ και του προγράμματος αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας της Εταιρείας
Ακινήτων Δημοσίου. Παράλληλα για το 2022 θα υλοποιηθεί το νέο Στρατηγικό Πλάνο της Ελληνικής
Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας. Σημαντική μεταρρυθμιστική δράση αποτελεί η λειτουργία της
Μονάδα Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, με σκοπό την επιτάχυνση της
ωρίμανσης στρατηγικών έργων και την αντιμετώπιση πολυετών καθυστερήσεων που παρατηρούνται
μεταξύ της έναρξης προετοιμασίας ενός έργου και της ανάθεσής του.
Επιπροσθέτως, προωθούνται δράσεις που στοχεύουν στον μετασχηματισμό του ίδιου του Υπουργείου
και στην ενίσχυση της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών του (απλούστευση και
ψηφιοποίηση διαδικασιών, βελτίωση λειτουργίας των Μονάδων Κρατικών Ενισχύσεων κ.ά.), ενώ προωθούνται δράσεις και έργα στο πλαίσιο της υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα
Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία.
Τέλος, κρίσιμη διάσταση της οικονομικής πολιτικής για το 2022 αποτελεί η βέλτιστη αξιοποίηση των
πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με σκοπό το μετασχηματισμό της ελληνικής
οικονομίας. Πόροι που συνολικά ανέρχονται σε 32 δισ. ευρώ μέχρι το 2026 και θα διοχετευθούν μέσω
της υλοποίησης του Σχεδίου «Ελλάδα 2.0», το οποίο περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις σε
τομείς υψηλής προτεραιότητας όπως η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, η ενίσχυση της απασχόλησης
των δεξιοτήτων και της κοινωνικής συνοχής. Ειδικά για το Υπουργείο Οικονομικών το Σχέδιο
περιλαμβάνει την υλοποίηση 19 έργων συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δις ευρώ. Επισημαίνεται ότι
στόχος του σχεδίου είναι να ενισχυθούν οι ιδιωτικές επενδύσεις αλλά και οι Συμπράξεις Δημοσίου και
Ιδιωτικού Τομέα, με βασική επιδίωξη να κινητοποιηθούν συνολικοί επενδυτικοί πόροι 57 δις ευρώ