
Αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου καταγράφηκε το 2020, με ταυτόχρονη συνολική μείωση 10% την τελευταία δεκαετία, καταγράφεται στην Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ που έτυχαν επεξεργασίας από το ΙΕΛΚΑ.
Πιο αναλυτικά, οι δαπάνες για τρόφιμα αντιστοιχούν στο 23% των δαπανών των νοικοκυριών. Το 2020 καταγράφηκε αύξηση στη δαπάνη τροφίμων κατά 3,88% συγκριτικά με το 2019. Η μεγαλύτερη αύξηση αφορά τα οινοπνευματώδη ποτά (+17,67%) και τα οικιακά είδη άμεσης κατανάλωσης (+11,24%).
Συνολικά, οι δαπάνες για διατροφή κατέγραψαν πτώση κατά -7,22%, από 5.478,12 ευρώ σε 5.082,84 ευρώ.
Ωστόσο, διαχρονικά την τελευταία 10ετία 2009-2020 η δαπάνη των νοικοκυρών σε είδη τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών σημειώνει πτώση κατά -10,28%. Κατά την περίοδο 2016-2019, η κατά κεφαλήν δαπάνη των νοικοκυριών σε τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά αυξήθηκε από 1.337 ευρώ κατά κεφαλήν το 2016 σε 1.388 ευρώ το 2019 (+3,83%). Στην τελευταία προστέθηκε η αύξηση του 2020 στα 1.449 ευρώ και συνολική αύξηση 8,36%, η οποία ολοκληρώθηκε σε ένα περιβάλλον σταθερών τιμών, καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή από το 2016 ως το 2020, παρέμεινε πρακτικά αμετάβλητος σε βάθος 5ετίας.
Παρ’ όλα αυτά, ενώ η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου σε αξία παραμένει μειωμένη σε σχέση με την αρχή της προηγούμενης δεκαετίας, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών αυξήθηκε. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 η δαπάνη σε είδη διατροφής αντιστοιχούσε στο 17,3% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2020 αντιστοιχούσε στο 23,1%.
Αυτή η αύξηση αποδίδεται στο γεγονός ότι τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου αποτελούν βασικές ανάγκες των καταναλωτών.
Σε επίπεδο νοικοκυριών, διαπιστώνονται διαφοροποιήσεις στην αύξηση της ετήσια δαπάνης τροφίμων ανάμεσα στους διαφορετικούς τύπου νοικοκυριών. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις διαπιστώνονται στα νοικοκυριά με 1 παιδί έως 16 ετών, στα ζευγάρια με 1 παιδί κατά 11,82% και στις μονογονεϊκές οικογένειες με 1 παιδί κατά 7,78%, όπως επίσης και στα νοικοκυριά με 1 άτομο έως 65 ετών κατά 7%.
Σχετικά με τις 32 κατηγορίες προϊόντων, στις 27 καταγράφεται αύξηση, ενώ μείωση καταγράφεται σε μόλις 5.