Επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλαν η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και η Ένωση Σουηδών Εφοπλιστών, σε συνεργασία με την περιβαλλοντική Μη Κυβερνητική Οργάνωση (ΜΚΟ) Transport & Environment, για την υιοθέτηση μιας νέας στρατηγικής με στόχο την αναθεώρηση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (European Union Emissions Trading System – EU ETS).
Πιο αναλυτικά, οι συνυπογράφοντες την επιστολή ζητούν την δημιουργία ειδικού ταμείου υπό το ευρωπαϊκό ETS, για την εξασφάλιση της σταθερότητας της τιμής του άνθρακα, τη μείωση της επιχειρηματικής αβεβαιότητας, όπως και τον περιορισμό των οικονομικών και διοικητικών επιβαρύνσεων για τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), οι οποίες αποτελούν κλειδί για τη ναυτιλία.
Επιπλέον, ζητείται η χρηματοδότηση μέσω του συγκεκριμένου Ταμείου η ανάπτυξη νέων πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων, ώστε να βοηθηθεί η μετάβαση του κλάδου σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας.
Κατόπιν, οι τρεις φορείς ζητούν τον ορισμό των φορέων που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου, ως τους υπεύθυνους για την καταβολή του κόστους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του επερχόμενου ευρωπαϊκού αγορακεντρικού μέτρου.
Ολοκληρώνοντας, καλείται η Κομισιόν να μην προχωρήσει στην εγκαθίδρυση δωρεάν δικαιωμάτων σε άμεσο χρονικό διάστημα.
Σε δήλωσή του, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, είπε αναλυτικά:
«Η ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS, χωρίς την ίδρυση ταμείου και χωρίς να καταστούν υπεύθυνοι οι φορείς που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου (commercial operators), θα πλήξει καίρια τον κλάδο. Η εμπορία δικαιωμάτων εκπομπών άνθρακα εμπεριέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς και σε κερδοσκοπία. Οποιοδήποτε ευρωπαϊκό αγορακεντρικό μέτρο θα πρέπει να είναι συμβατό με μελλοντικά μέτρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του το γεγονός ότι οι ΜΜΕ αποτελούν τη βάση της διεθνούς ναυτιλίας. Οι στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν και πρέπει να επιτευχθούν με άλλα, λιγότερο επαχθή μέσα. Παρά το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι κατ’ εξοχήν cross-trader και δεν μπορεί να λειτουργήσει κάτω από ένα συνονθύλευμα περιφερειακών μέτρων, ο κλάδος έχει επεξεργαστεί εντατικά και προωθήσει ρεαλιστικές λύσεις που θα συμβάλουν τόσο στην επίτευξη φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων, όσο και στην ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας στην πλήρη απεξάρτησή της από τον ορυκτό άνθρακα. Ενώνουμε τις δυνάμεις μας με άλλους φορείς και καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει σοβαρά υπόψη τις απόψεις μας κατά τη σύνταξη της πρότασής της».