Στην έγκριση χρηματοδότησης ύψους 442 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό δημόσιο για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (E65) προχώρησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Παράλληλα, εγκρίθηκαν 38 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να καλυφθούν δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης του τμήματος, σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια δεν επαρκούν.
Σε δήλωσή της η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, ανέφερε: «Η κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας θα ολοκληρώσει το ελληνικό τμήμα του Ε65 και θα συμβάλει στην ανάπτυξη των περιοχών που εξυπηρετεί ο αυτοκινητόδρομος. Η απόφαση αυτή θα δώσει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να στηρίξει την κατασκευή της σημαντικής αυτής υποδομής, η οποία αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου».
Σημειώνεται ότι τον Μάιο του 2019, η Ελλάδα κοινοποίησε στην Κομισιόν το σχέδιο για την χορήγηση δημόσιας στήριξης ύψους 442 εκατ. ευρώ στην εταιρεία «Κεντρική Οδός Α.Ε.» για την κατασκευή του βόρειου τμήματος, μήκους 70,5 χλμ., του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (E65). Η Κεντρική Οδός Α.Ε. είναι επίσης παραχωρησιούχος του μεσαίου και νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65.
Ο ελληνικός αυτοκινητόδρομος Ε65, μήκους 180 χλμ., αναμένεται να συνδέσει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ με την Εγνατία Οδό.
Επίσης, η Ελλάδα δημοσιοποίησε τα σχέδιά της για την στήριξη της λειτουργίας του βόρειου τμήματος με την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης, η οποία φτάνει τα 38 εκατομμύρια ευρώ.
Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αξιολόγησε ότι η οικονομική ενίσχυση θα ωθήσει την ανάπτυξη των οικονομικών περιοχών Κεντρικής Ελλάδας, Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας που εξυπηρετούνται από τον αυτοκινητόδρομο Ε65.
Ακόμα, θα ενισχυθεί η οικονομική δραστηριότητα, με την ταυτόχρονη βελτίωση της προσβασιμότητας και της ασφάλειας του οδικού δικτύου.
Επίσης, η ενίσχυση θα βοηθήσει στην εξάλειψη της απομόνωσης περιοχών, όπως και στη δημιουργία μιας ταχείας, διεθνούς οδικής σύνδεσης με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία.
Κατόπιν, κρίθηκε ότι η ενίσχυση δεν αλλοιώνει τους όρους των συναλλαγών κατά τρόπο μη συμβατό προς το κοινό συμφέρον, καθώς η μακροπρόθεσμη οικονομική ωφέλεια υπερτερεί των περιορισμένων αρνητικών επιπτώσεών της όσον αφορά τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και τις επιπτώσεις στις συναλλαγές μεταξύ των κρατών – μελών.
Επιπρόσθετα, η Ελλάδα απέδειξε τα εξής:
- η δημόσια χρηματοδότηση αντιστοιχεί σε εύλογη εκτίμηση του κόστους κατασκευής,
- όσον αφορά τη λειτουργική στήριξη, η Κεντρική Οδός Α.Ε. θα λάβει μόνο τη διαφορά μεταξύ των ανώτατων δαπανών λειτουργίας και συντήρησης και των εσόδων από τα διόδια, ενώ τα έσοδα που υπερβαίνουν τις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης θα επιστρέφονται στο δημόσιο μέσω μηχανισμού ανάκτησης,
- οι εκτιμήσεις κόστους είναι εύλογες σε σύγκριση με εκτιμήσεις για άλλους αυτοκινητόδρομους.
Κατά συνέπεια, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η δημόσια χρηματοδότηση που χορηγήθηκε για την κατασκευή και τη λειτουργία του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων.
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν έχει εκδώσει τρεις αποφάσεις σχετικά με τον αυτοκινητόδρομο. Η πρώτη ήταν το 2008, όταν η Επιτροπή εξέδωσε απόφαση σύμφωνα με την οποία η παραχώρηση του συνολικού έργου για τον αυτοκινητόδρομο E65 δεν συνιστά ενίσχυση (N 565/2007). Ωστόσο, η οικονομική κρίση οδήγησε σε σημαντική μείωση της κυκλοφορίας και, κατά συνέπεια, των εσόδων από διόδια. Έτσι, η παραχωρησιούχος εταιρεία δεν μπόρεσε να συγκεντρώσει τα απαραίτητα κεφάλαια στην αγορά και οι εργασίες για το έργο διακόπηκαν το 2011.
Το 2013 το Ελληνικό Δημόσιο συμφώνησε με την εταιρεία για την αναβολή της κατασκευής του βόρειου (70,5 χλμ.) και του νότιου (32,5 χλμ.) τμήματος του αυτοκινητοδρόμου, την περαιτέρω χρηματοδοτική συνεισφορά του Δημοσίου και την διεπιδότηση του μεσαίου τμήματος (78,5 χλμ.) με έσοδα από άλλον ελληνικό αυτοκινητόδρομο. Τα μέτρα εγκρίθηκαν από την Κομισιόν την ίδια χρονιά.
Τέλος, το 2018 η Επιτροπή προχώρησε στην έγκριση δημόσιας χρηματοδότησης για την κατασκευή του νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου E65.